MATKASI ON PITKÄ JA HAASTEELLINEN...


Tarvikkeet

Lähdet retkellesi mukanasi vain kaikkein välttämättömin varustus. Mukaasi otat nahkahaarniskan ja miekan, repun ja ruokaa. Matkasi aikana löydät erilaisia esineitä ja tavaroita, jotka sinun tulee merkitä ylös varusteluetteloosi. Kun käytät esinettä tai menetät sen, pyyhi se pois luettelostasi. Sinulla on matkasi alussa taskussasi 10 kultarahaa. Merkitse nämä rahat omaan sarakkeeseensa.


Taito, Kunto ja Onni

Ennen seikkailuasi, sinun pitää määrittää Taito-, Kunto- ja Onnipisteesi.

1. TAITOPISTEET

Heitä noppaa. Lisää nopan silmälukuun 6. Nämä ovat TAITOPISTEESI.

Taitopisteet kertovat aseenkäsittelysi voimakkuuden. Mitä taitavampi olet, sitä enemmän, vahinkoa saat tehtyä. Jos löydät uusia aseita, lisää niissä mainittu pistemäärä taitopisteisiisi. Jos joudut tilanteeseen, jossa sinulla ei ole asetta, joudut turvautumaan alussa arvottuihin taitopisteisiisi.

2. KUNTOPISTEET

Heitä kaksi noppaa. Lisää noppien yhteenlaskettuun silmälukuun 12. Tämä on KUNTOPISTEITTESI enimmäismäärä.

Kuntopisteet kertovat taistelukuntosi. Ne kertovat, kuinka paljon vahinkoa kestät matkallasi. Kun haavoitut taistelussa, vähennä pistemäärä kuntopisteistäsi. Voit löytää kuntopisteitä palauttavia juomia ja rohtoja matkallasi. Jos löydät uusia haarniskoja, lisää niissä mainittu pistemäärä kuntopisteittesi enimmäismäärään. Kun kuntopisteesi laskevat nollaan, haavoitut kuolettavasti ja seikkailusi päättyy.

3. ONNIPISTEET

Heitä noppaa. Lisää nopan silmälukuun 6. Nämä ovat ONNIPISTEESI.

Matkallasi tulee tilanteita, joissa tuurilla on merkitystä. Voit näissä tilanteissa kokeilla onneasi seuraavasti: Heitä kaksi noppaa. Jos niiden yhteenlaskettu lukumäärä on pienempi tai yhtäsuuri kuin onnipisteittesi, sinua onnistaa. Jos taas suurempi, sinulla on epäonnea. Kuitenkin joka kerta, kun kokeilet onneasi, sinun tulee vähentää onnipisteistäsi yksi. Onneen turvautuminen käy siis kerta kerralla hankalammaksi, ellet saa jostain lisää onnipisteitä. Jos et halua kokeilla onneasi, voit aina kieltäytyä ja ottaa epäonnisemman vaihtoehdon.

Merkitse saamasi Taito-, Kunto- ja Onnipisteet ylös paperille. Merkitse myös itsellesi 10 kultarahaa. Pidä seikkailusi aikana tarkkaa kirjaa lukujen muuttumisesta.



Taistelut

Joudut matkasi aikana taisteluun erilaisten kohtaamiesi olentojen kanssa. Voit myös paeta taistelusta, jos sellainen mahdollisuus on annettu.

TAISTELUJÄRJESTYS:

1. Heitä kaksi noppaa. Ensimmäinen kertoo sinun valppautesi ja toinen vastustajasi. Jos valppautesi on suurempi, saat aloittaa. Jos taas pienempi, vastustajasi aloittaa.

2. Heitä kaksi noppaa. Lisää niiden yhteenlaskettu määrä taitopisteisiisi. Tämä on sinun ISKUVOIMASI. Heitä sitten toiset kaksi noppaa. Lisää niiden yhteenlaskettu määrä vastustajasi taitopisteisiin. Tämä on vastustajasi ISKUVOIMA.

Jos iskuvoimasi on suurempi, teet vastustajalle vahinkoa sen verran, kun on sinun ja hänen iskuvoimansa erotus. Eli jos oma yhteenlaskettu iskuvoimani olisi 12 ja vastustajani 8, tekisin vahinkoa 4 pistettä.

Jos vastustajasi iskuvoima on suurempi, vähennä erotus omista kuntopisteistäsi.

Jos iskuvoimanne ovat samat, onnistutte kumpikin torjumaan toistenne iskut.

3. Voit käyttää taistelussa myös onneasi. Katso onnenkäyttö kohdasta ONNIPISTEET. Tällöin saat heittää kolme noppaa kahden sijasta määrittäessä iskuvoimaasi. Jos sinulla on epäonnea, saat heittää vain yhtä noppaa.

4. Voit käyttää taistelun aikana esineitä. Voit milloin vain esimerkiksi juoda kuntopisteitä palauttavia rohtoja, jos sinulla sellaisia on. Muista kuitenkin vetää ne yli varusteluettelostasi käytettyäsi ne.

5. Taistelu jatkuu niin kauan, kunnes toinen teistä kaatuu. Heitätte siis joka kierroksella uudet iskuvoimat. Siirry siis takaisin kohtaan kaksi.


JA NYT SEIKKAILUSI VOI ALKAA...